سبد خرید خالي مي باشد

مصاحبه با مدیریت عامل

(2 رای‌ها)

مصاحبه با آقای مهندس دولت‌آبادی مدیر عامل شرکت مهندسی سامانه‌های عصر تمدن:

 

لطفا بفرمایید شرکت ساعت با چه هدفی آغاز به کار کرد؟

با توجه به توانمندی که اعضای موسس شرکت در زمینه طراحی سیستم‌های هوشمند (ترکیبی از الکترونیک و کامپیوتر) در خود احساس می‌کردند شرکت ساعت با هدف ارائه خدمات مهندسی در این زمینه‌ها و اتوماسیون‌های مختلف مورد نیاز، شروع به کار کرد.

کدام یک از محصولات خود را موفق‌تر می‌دانید؟ و به چه دلیل؟

خوشبختانه محصولات متعددی در طی این سال‌ها در فضای نیازهای فنی، درخشیده است. اما بیشترین موفقیت شاید برای گروه نرم‌افزارهای استفاده شده در حوزه خبر و اتوماسیون شبکه‌های خبری، نظیر سیستم اتاق خبر دیجیتال (SINA Newsroom) و مجموعه مانیتورینگ شبکه‌های تلویزیونی (SADRA) باشد. علت اصلی این موفقیت‌ خلاء موجود در ارائه محصول کارا و با قیمت مناسب و از طرفی نیاز روز افزون و توسعه شبکه‌های خبری در طی سال‌های اخیر بوده است.

آیا شرکت محصول یا توانمندی خاصی داشته است که تولید آن را ادامه ندهد؟

محصولات متعددی داشته‌ایم که با وجود قابلیت و امکانات بسیار خوب تولید از ارائه آن منافع شرکت تامین نشد. یکی از این موارد که به خاطر دارم، توانمندی طراحی و تولید رکتیفایرهای پرقدرت و متناسب با نیاز بازار بود که فقط توانستیم به تعداد کمی برای این توانمندی مشتری پیدا کنیم. صنایع بزرگ در بخش‌های مختلف نظیر سیستم‌های الکترولیز صنعتی مثل صنعت تولید آلومینیوم و روی، آبکاری، شارژرهای بزرگ و از این قبیل به رکتیفایرهای پرقدرت از نظر توان جریان‌دهی بالا و یا توان عملکرد در ولتاژهای بالا نیاز دارند. تیم فنی شرکت ساعت در این زمینه توانمندی بسیار خوبی داشت که شاید بتوان گفت در کشور منحصر به فرد بود، اما شاید به واسطه ضعف در معرفی و تبلیغات، مشتریان بیشتری پیدا نکردیم.

شرکت ساعت به غیر از ایران در چه کشورهایی فعالیت داشته است؟

خوشبختانه در بدو فعالیت شرکت در زمینه طراحی سامانه اتاق خبر، تقاضاهای متعددی از کشورهای اطراف برای شبکه‌های جدیدالتاسیس وجود داشت و با کمک دوستانی که در راه‌اندازی بخش‌های دیگر آن پروژه‌ها فعال بودند، این تقاضاها به شرکت ارجاع داده شد. ضمن اینکه نوع فعالیت افراد بهره‌بردار محصولات شرکت ساعت، خصوصا در رسانه‌های خبری، به گونه‌ای است که این افراد بین شبکه‌های مختلف جابجایی‌های زیادی دارند. مثلا زیاد پیش می‌آید که افراد فعال در تیم فنی یک شبکه پس از مدتی از آن شبکه به یک شبکه دیگر می‌روند یعنی تغییر موقعیت شغلی می‌دهند و این موضوع باعث شده که محصولات شرکت در شبکه‌های دیگر نیز از طریق این افراد معرفی ‌شوند. خوشبختانه حسن رضایت کلی بهره‌برداران همواره وجود داشته است که نتیجه آن تقاضاهای بیشتر بوده است. در حال حاضر محصولات شرکت ساعت در کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه، لبنان، لیبی، سوریه و بولیوی در حال استفاده است.

با توجه به اینکه یک شرکت دانش‌بنیان هستید، بفرمایید چه دستاوردهایی تاکنون در این زمینه داشته‌اید؟

ماهیت فعالیت شرکت از بدو تاسیس به علت لزوم تحقیق و توسعه مستمر و مبتنی بر دانش روز باعث شده است که شرکت ساعت از یک هویت دانش‌بنیان برخوردار باشد. اما سازمان‌های متولی شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان، سازوکار تشخیص این شرکت‌ها را به گونه‌ای تنظیم کرده‌اند که برای شرکت‌هایی که در حال فعالیت هستند نسبت به شرکت‌های تازه تاسیس، اثبات دانش‌بنیان بودن قدری سخت‌تر است و این کار نیاز به انرژی بیشتری دارد. در حال حاضر فقط یک مجموعه از محصولات ما، یعنی گروه محصولات ساعت مرکزی و نمایشگرهای ساعت به عنوان محصولات دانش‌بنیان پذیرفته شده و در تلاش هستیم به مرور مجموعه‌های بیشتری مثل محصولات مانیتورینگ و اتوماسیون استودیویی را به سبد محصولات دانش‌بنیان اضافه کنیم.

سطح دانش و تخصص کارشناسان مجموعه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دانش و تجربه‌ای که در گذر زمان در واحدهای مختلف شرکت تجمیع شده است، از سطح بالایی برخوردار است. به عنوان مثال همکاران ما در گروه تولید مجموعه تجهیزات مرتبط با زمان (ساعت مرکزی و نمایشگر‌های ساعت) قطعا در داخل کشور در زمینه کار خود بی‌رقیب هستند و در سال جاری امیدواریم که بیش از دو مدل جدید از ساعت‌های عقربه‌ای بزرگ (مناسب سالن‌های بزرگ مثل مترو و راه‌آهن) و عقربه‌ای کوچک (مناسب ساختمان‌هایی نظیر بیمارستان‌ها و ساختمان‌های اداری) به مجموعه نمایشگرهای ساعت خودتنظیم شرکت افزوده شود.

در بخش نرم‌افزارهای اتوماسیون نیز دانشی که در سال‌های اخیر در زمینه سیگنال‌های صدا و تصویر و استانداردهای مربوطه در شرکت تجمیع شده است، باعث شده که تقریبا هر نوع انتظار و نیاز فنی که برای فعالان صنعت رسانه (صوتی، تصویری، آنلاین و ...) در زمینه تولید، پخش، آرشیو و مانیتورینگ قابل تصور باشد، پیاده‌سازی آن برای تیم فنی شرکت امکان‌پذیر باشد.

آینده صنعت و محصولات رسانه را چگونه ‌می‌بینید؟

سرعت تغییرات و رشد رسانه‌های جدید آن قدر زیاد است که شرکت‌هایی نظیر شرکت ساعت دائما باید در حال بروزرسانی خود باشند و از سوی دیگر بازار این محصولات با پیدا شدن رقبای جدید بازاری کاملا غیر قابل پیش‌بینی شده است. به عنوان مثال پیدایش رسانه‌های اجتماعی نظیر واتس‌آپ، تلگرام و از این قبیل انتظارات رسانه‌ای بهره‌برداران نهایی که مردم هستند را در طی سال‌های اخیر دگرگون کرده است و تصویر آینده صنعت رسانه یک تصویر مبهم شده است. بنابراین همه فعالان در این عرصه مجبور هستند به سرعت خود را با شرایط جدیدی که کامل قابل پیش‌بینی نیست تطبیق دهند. این موضوع هم می‌تواند شیرین باشد چرا که دائما با موضوعات جدید مواجه هستیم و هم خیلی نفس‌گیر است زیرا هزینه و زمان لازم برای تحقیق و توسعه گاهی بسیار زیاد می‌شود.

برنامه شما برای سال 1401 چیست؟

برنامه چند سال اخیر شرکت فراهم سازی شرایط مناسب‌تر برای امکان صادرات نرم‌افزارهای شرکت بوده است که با توجه به اوضاع سیاسی توفیق چندانی حاصل نشده و این موضوع همچنان از مهم‌ترین برنامه‌های شرکت می‌باشد. برنامه دیگر توسعه بازار شرکت به بازارها و اصنافی به غیر از سازمان‌های رسانه‌ای است. بعضی از محصولات شرکت مثلا نرم‌افزار آرشیو پتانسیل عرضه به سایر بهره‌برداران را نیز دارند و این موضوع البته کار نسبتا سختی است که باید انجام شود.


  11  خرداد  1401 ,

 

 

 

 .کلیه حقوق مطالب برای شرکت سامانه های عصر تمدن2024 © محفوظ است