سبد خرید خالي مي باشد

نگاهی بر محصول پلی ‌اوت (Playout)

(0 رای‌ها)

آیا می‌دانید برای پخش تصویر و صدا روی آنتن فرستنده‌ها و یا به صورت استریم در بستر اینترنت، چه کاری باید انجام داد؟ و چه سخت‌افزار یا نرم‌افزاری نیاز است؟

Playout به سیستمی گفته می‌شود که وظیفه تولید سیگنال صدا یا تصویر را برای پخش برنامه‌ها روی آنتن تلویزیون یا رادیو برعهده دارد. سیستم پلی‌ اوت یا سیستم پخش در دو نوع صدا برای رادیو و تصویر برای تلویزیون موجود است. با قرار دادن برنامه‌های تولید شده در نرم‌افزار پلی‌اوت (Playout) و تهیه لیست پخش، و اتصال خروجی سیستم به فرستنده زمینی، کابلی، ماهواره‌ای و یا اینترنت، پخش انجام می‌گیرد. در واقع پلی‌اوت فایل‌ها را به سیگنال قابل پخش تبدیل می‌کند.

کاربران با توجه به حساسیت خود در پایداری و پیوستگی فرآیند پخش، می‌توانند یک سیستم پلی‌اوت (Playout) معمولی با یک کامپیوتر ساده داشته باشند و یا یک سرور قوی و یک نرم‌افزار حرفه‌ای تهیه کنند.

در پلی ‌اوت فهرستی (یا فهرست‌هایی) از فایل‌هایی که باید پخش شوند، به عنوان Playlist تهیه می‌شود و این Playlist ها براساس زمان‌بندی تعریف شده قابل پخش‌ هستند. از آنجا که کیفیت پخش بسیار مهم است، کیفیت و فرمت پخش نیز توسط سیستم پلی‌اوت باید تنظیم شود و استانداردهای پخش نظیر SD، HD یا 4K بودن خروجی و پهنای باند، از این طریق تعیین می‌گردد.

نرم‌افزار پلی‌ اوت ویدئو شرکت مهندسی سامانه‌های عصر تمدن (SABA Video Playout) و پلی‌اوت صدای این شرکت (SARA Audio Playout) از جمله نرم‌افزارهای تولید شده و مطرح در عرصه برودکست است، که طراحی و تولید آنها از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و تا کنون در مراکز متعدد استانی و ملی صدا و سیما و چندین شبکه تلویزیونی و رادیویی در کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان و سوریه نصب و راه‌اندازی شده است. این نرم‌افزارها در استودیو‌ی بعضی سازمان‌های غیر رسانه‌ای نیز که فعالیت‌ تولید محتوا دارند، نظیر استودیوی راهور نیروی انتظامی و همچنین در رویداد‌های متعددی مانند پخش اینترنتی جلسات کنفرانس بین‌المللی سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۳۹۸، مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.


  23  آذر  1400 ,

 

 

 

 .کلیه حقوق مطالب برای شرکت سامانه های عصر تمدن2024 © محفوظ است